Foto: Moa Enermo
Emil Svensson studerade teknikprogrammet på Brinellgymnasiet, medan Emil Trägårdh studerade ekonomiprogrammet. Nu har deras företag Briefcave och Tross startat ett samarbete och de är numera grannar i Atollen, i Jönköping. Foto: Moa Enermo

Nu är de lagkamrater igen

Företagsamma Nässjökillar har startat ett samarbete

Före detta bandyspelande lagkamrater har nu blivit samarbetspartners. Reklam- och kommunikationsbyrån Tross och design- och webbyrån Briefcave har nu inlett ett samarbete.

Emil Svensson och Emil Trägårdh är två företagsamma personer som båda kommer från Nässjö, men som numera bor i Jönköping. De lärde känna varandra redan som barn när de spelade i bandyskolan. De har varit lagkamrater i Nässjö IF under många år och för ett tag sedan tog de upp kontakten med varandra igen, men då handlade det inte om bandyspelande, utan om företagande.

— Vi har inlett ett samarbete av kompletterande karaktär, vilket innebär att vi skjuter till resurser och hjälps åt för att få en större leveranskapacitet, berättar Svensson som grundade Briefcave i juni förra året.

Olika fokusområden

— Vi kompletterar varandra ganska bra. Vi har lite olika fokusområden. Briefcave är inriktat på design och webb, medan Tross är inriktade på det strategiska, reklam- och kommunikationsbiten.

Trägårdh är vd för Tross och förra året skrev de ett kontrakt värt 250 000 000 kronor med Sveriges kommuner och landsting, SKL. De jobbar nationellt och även sedan tidigare med underleverantörer. Nytt nu är att samarbetspartnern finns på samma ställe.

— De underleverantörer som vi tidigare har haft inom det området har varit svårare att jobba med eftersom de inte suttit hos oss. Vi har inte kunnat ha de där snabba puckarna. Det hoppas vi kunna tillgodose nu.

Planerna började smidas redan i somras.

— Vi har fört diskussion ett tag, men det tar tid att få allt på plats och få allt att fungera, berättar Trägårdh.

Vad har ni för förhoppningar på samarbetet?

— Vår stora förhoppning, förutom att de kan gå in med enstaka konsulter i befintliga uppdrag, är att knipa större uppdrag, säger Trägårdh och fortsätter:

— Totalförsvaret har en stor upphandling på gång och vi hoppas kunna leverera ihop för att överhuvudtaget kunna möta kraven.

Kan man säga att ni är lagkamrater igen?

— Ja, det kan man säga.

— Jag skulle vilja förtydliga en sak. Jag har fått frågor om vi har köpt Briefcave och det har vi inte gjort. Vi samarbetar, säger Trägårdh.

Emil Svensson driver inte bara Briefcave, utan även onlinegallerian Footmall Norden – som han grundade tillsammans med Alexander Cederblad och Joacim Gustafsson – som tidningen tidigare skrivit om. De var ett av start up-företagen som blev antagna till Sting accelerate förra året, vilket bland annat innebar att de fick ett investeringsbidrag på 300 000 kronor samt husera gratis in en kontorslokal i Stockholm under fyra månader.

— Det har varit extremt givande och bara att få komma in i lokalerna i Stockholm och sitta med alla drivna och duktiga entreprenörer ger en själv kraften och modet som behövs för att kunna få igång en sådan verksamhet.

Regler för kommentarer