Annons

Annons

Debatt
Debatt: Centralt rättade examensprov är vägen till rättvisa betyg

Godtyckligheten i betygssystemet kan bli större med ett av utredningens förslag. Bättre vore examensprov i slutet av grund- och gymnasieskola – och att dessa rättas centralt, skriver företrädare för MUF.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Regeringens utredare Jörgen Tholin och utbildningsminister Anna Ekström (S) presenterade betygsutredningen nyligen. Vad som behövs är dock ett annat sätt att bedöma kunskaper än dagens, skriver debattörerna.

Annons

Dagens betygsystem är väldigt godtyckligt och svårtolkat för alla inblandade. Godtyckligheten är orättvis, leder till betygsinflation och att skolor kan sätta högre betyg för att få mer pengar. Regeringens utredning skulle åtgärda problemen men förslagen riskerar istället att förvärra dem. Det svenska betygssystemet behöver istället göras om helt till att avgöras av centralt rättade examensprov.

Dagens betygsystem med flummiga kunskapskrav är otydligt för elever, lärare och föräldrar. Lärare får läsa hela kurser på högskolan om kunskapskraven men har ändå svårt att tolka dem. Detta leder till en orättvis bedömning där två elever med samma kunskaper kan få olika betyg.

Problemet är att det i princip är omöjligt att skriva kunskapskriterier så att de tolkas likadant av alla lärare. Skillnaden hur ens kunskaper bedöms kan vara stor beroende på vilken skola du går på. Vissa skolor har drivkrafter att sätta högre betyg för att få bättre status, fler elever och därmed mer pengar. Problemet finns dock i lika hög grad på icke-vinstdrivande skolor då även två lärare på samma skola kan tolka kunskapskraven olika.

Annons

Annons

Godtyckligheten i betygssystemet riskerar att bli värre med ett av utredningens förslag: kompensatorisk bedömning. Förslaget innebär att lärare ges möjligheten att bortse från enstaka kunskapskriterier som eleven inte kan för att göra en mer sammantagen bedömning. Problemet med detta är att bedömningen av en elevs kunskaper då ytterligare beror på vilken lärare de har.

Då betygskriterier kommer att kunna bortses ifrån kommer betygen i allmänhet att höjas och därmed bidra till fortsatt betygsinflation. När mer tolkningsutrymme ges i kunskapskraven är det uppenbart att risken ökar för att elever ska få olika betyg för lika kunskaper och att skolor ska sätta glädjebetyg.

För att på riktigt ta bort den utbredda godtyckliga bedömningen i svensk skola krävs ett annat sätt att bedöma kunskaper än dagens. Vi föreslår att man återinför examensprov i slutet av grundskola och gymnasieskola. Dessa ska dessutom rättas centralt. Detta har många fördelar.

För det första kommer betygssättning av en extern part möjliggöra att lärare kan fokusera på det som bör vara deras uppgift: att undervisa. Att lärare i sitt arbete och redan under lärarutbildningen slipper läsa om flummiga kunskapskrav och istället får fokusera på att göra ett bra jobb och bli bättre i klassrummet är bra för alla inblandade.

Annons

För det andra leder examensprov med central rättning till att skolor inte själva kan påverka betygssättningen och på så sätt försöka locka till sig fler elever och deras elevpeng. När alla elever testas och bedöms likadant kan inga skolor sätta glädjebetyg och man måste istället konkurrera med bättre undervisning.

Annons

Avslutningsvis kommer bedömningen inte längre att vara godtycklig, vilket i praktiken kommer innebära att elever inte kan fjäska till sig betyg. Det skulle inte längre finnas någon idé för föräldrar att ens försöka påverka lärarnas bedömning. Det enda sättet för att ens barn ska få högre betyg är att barnet pluggar mer. Det är kunskaper i ämnet som avgör betyget, inget annat.

Ska Sverige få bukt med dagens godtyckliga betygssystem och de problem det för med sig krävs mer än att man petar inom de befintliga ramarna. Lärare bör inte sätta slutbetyg. De bör avgöras av hur mycket kunskaper de kan visa upp på ett examensprov som rättas centralt av en oberoende part. Endast så kan vi få ett rättvist och kunskapsbaserat betygssystem.

Fredrika Albertsson

distriktsstyrelseledamot i MUF Halland

Edvin Isaksson

2:e vice distriktsordförande MUF Jönköpings län

Annons

Simon Wallin, distriktsordförande MUF Skaraborg

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy