AnnonsÄngs Däck

Adam svarar på de vanligaste frågorna om vinterdäckssäsongen

Adam på Ängs Däck i Nässjö.

-Vi jobbar enbart med däck och fälg och vi är däckproffs. Därför känner vi oss trygga med att kunna erbjuda dig våran expertis, säger Adam på Ängs Däck i Nässjö som gärna delar med sig av svaren på de vanligaste frågorna inför vinterdäckssäsongen.

Rullar däcken i rätt riktning? Är hjulen korrekt balanserade? Sitter rätt hjulmuttrar på bilen så att de inte riskerar att de lossnar? Frågorna är många. Adam Carlsson på Ängs Däck har erfarenhet och kunskap för att du ska känna dig trygg.

– Ängs Däck, eller Maskincentral som företaget också heter, startade på 1960-talet med att köpa in och sälja begagnade flygplansdäck till lant- och skogsbruk. Verksamheten expanderade och snart utökade man till personbilsdäck. Idag har vi en professionell däckverkstad som monterar och reparerar däck. I anslutning till den finns ett däckhotell med plats för hjul till 1500 personbilar, berättar han.

Premiumdäck är säkrare på vintern

Vid blixthalka, svartis och modd är det lätt att märka skillnad på däck och däck.

-Ett välkänt fabrikat av premium-klass är den enda vägen till en säker vinterbil, kom ihåg att bra däck är en billig livförsäkring.

Boka däckhotell hos Ängs Däck

Dubb eller friktion?

En fråga som delar folk i två läger.

-Bra dubbdäck är generellt sett det tryggaste valet för de flesta bilförare. Odubbade, nordiska friktionsdäck är tystare, har lägre rullmotstånd och kan också ge trygga vägegenskaper i framförallt snö – särskilt ihop med antisladdsystemen som nästan alla nyare bilar har. Men på isiga vägar är dubbdäck klart bäst.

När får jag byta däck?

Mellan 1 december och 31 mars måste man ha vinterdäck om det är vinterväglag. Dubbdäck är tillåtna mellan 1 oktober-15 april.

-Du får använda dubbdäck övrig tid om det är, eller befaras bli, vinterväglag.

Adams bästa tips inför vintern:

Lufttryck – tänk på miljön och plånboken! Med ett högre däcktryck rullar däcken lättare vilket gör att de håller längre och drar mindre bränsle. Ett riktvärde är att ha ungefär 15-20% högre tryck än vad som står i instruktionsboken. För ett standarddäck som 205/55R16 rekommenderar vi 2,6 bars tryck. Du kan öka eller minska 0,1 bar beroende på fälgstorlek du har, 2,7 bar för 17” och 2,8 bar för 18” och så vidare.

Bästa däcken bak för stabilitet – En viktig regel att komma ihåg är att de bästa däcken ska sitta bak, oavsett om bilen är framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdriven. Om de bästa däcken sitter fram ökar risken för sladd som blir värre när bilen är tungt lastad. Trafikverket undersökt fordon som varit inblandade i dödsolyckor och det har visat sig att fordon med sämst däck bak är överrepresenterade.

Förvaras mörkt och kallt – Gummit mår bäst av att förvaras utan påverkan av solljus och i ett svalt utrymme för att inte åldras. Att ha hjulen på ett riktigt däckhotell är en bra idé! Att ha dem i ett varmt garage eller i en container på sommaren när solen ligger på är en dålig idé.

Mönsterdjup – För ett bra och trafiksäkert grepp rekommenderar vi att byta däck när vinterdäcken når 5mm, då har man tappat ca 70% av säkerhetsegenskaperna jämfört med ett nytt däck. Laglig gräns är 3mm. Ett nytt däck har ett mönsterdjup på ca 8-9mm.

Efterdra hjulen på bilen – Efter skiftning av hjul på sin bil bör man efterdra sina hjul efter 10-20 mil då risken finns att bilens hjulmuttrar/bultar dras upp. Många tänker att det är bäst att man drar åt med all kraft men som vanligt är lagom bäst.

Boka däckhotell hos Ängs Däck

Denna text är en annons producerad av Bonnier News Brand Studio och inte av Smålands Dagblads redaktion. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på [email protected]
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy