Enligt E-barometerns årsrapport för 2016 ökade e-handeln med 16 procent i Sverige mellan 2015 och 2016. Omsättningen steg från 50,1 miljarder till 57,9 miljarder. Ingenting tyder på att takten avtar.

Fakta: Sex trender inom e-handel

1. Automatlager: Mer fokus på logistik.

2. Bygga community: Viktigt att bygga relationer m..

Fakta: Sex trender inom e-handel

1. Automatlager: Mer fokus på logistik.

2. Bygga community: Viktigt att bygga relationer med kunderna.

3. Ökade krav på lönsamhet: Investerare vill se resultat.

4. Bättre prissättning: Styrs i högre grad av vad kunden är beredd att betala.

5. Artificiell intelligens: Kommer kunna följa kundens köpresa och skräddarsy erbjudanden.

6. B2B-företagen närmar sig B2C-e-handeln: Företag som säljer till andra företag lär sig av företag som riktar sig till konsumenter.

Källa: E-barometern helårsrapport 2016, Postnord i samarbete med Svensk digital handel och HUI Research.

Prognosen för 2017 är att e-handeln kommer att öka ytterligare och omsätta nästan 70 miljarder kronor.

Jönköping city

Utvecklingen är en direkt effekt av att allt fler företag etablerar näthandel. Tidigare i april tog cirka 20 lokala butiker i Jönköping det steget med hjälp av de nya e-handelsplattformarna My Mall och Helpa.

— Jag tror att utvecklingen blir att näthandeln fortsätter att öka, men att kombinationen är en styrka, sa Anne Helmer Smedmark, som driver butiken Så in i Norden, i samband med att hon anslöt sig till My Mall.

Nya shoppingmönster

I samband med lanseringen av de nya e-handelsplattformarna konstaterade forskaren Åsa Wallström, vid Luleå universitet, att kunder idag vill kunna shoppa ”var som helst, när som helst och hur som helst” och Jesper Lidhjelm Steen, vd på Jönköping city AB, underströk vikten av e-handel:

— Ska du bli framgångsrik i framtiden, i strukturomvandlingens tid, så måste du ha ett aktivt förhållningssätt till digitaliseringen.

Stark julhandel

Störst tillväxt under 2016 upplevde bygghandeln i Sverige. Därefter placerade sig sport/fritid och inredning/möbler.

Majoriteten av alla köp görs fortfarande i en fysisk butik, men fler och fler köper även på nätet. Under julhandeln 2016 uppgav 76 procent av svenskarna att de handlat minst en vara på internet.

Om framtiden

Trenden är också tydlig, både hos e-handlarna och hos konsumenterna, att processen efter ett köp blir allt viktigare.

Siffror som talar för att det är viktigt att satsa på just logistiken och leveransen av varorna är att nästan var femte konsument (18 procent) under 2016 valde att köpa en vara från ett annat företag - på grund av att de inte kunde välja hur varan skulle levereras.