Det slutliga beloppet för kommunens nya webbsida, exklusive eget arbete, hamnade till slut på 529 000 kronor. Det är en relativt normal summa för en ny kommunal webbsida och Pierre Klasson, kommunikationschef på Sävsjö kommun, säger att den egentligen ska betraktas som något lägre.

Relaterat: Kommunen informerar om uppmärksammad granskning

– Mycket har gjorts av en extern konsult som vi upphandlat separat för ändamålet. Men den här konsulten har då gjort mycket av det arbete våra tjänstemän inte kunnat göra på grund av långtidssjukskrivningar på ordinarie personal. Så summan ser lite högre ut än vad den egentligen är eftersom den samtidigt besparade vår personal det arbetet, säger Pierre Klasson.

Fortfarande filas och jobbas det lite på nya sidan. En hel del material har skalats bort från den gamla webbsidan men över 1500 undersidor har ändå flyttats över till nya savsjo.se.

– Den gamla sidan var väldigt krånglig i jämförelse. Den nya är enspaltig och dessutom responsiv och det underlättar inte bara läsbarheten för besökarna utan är också mycket enklare att editera. Så det går fortare att jobba med den nu, säger Ywonne Gill som jobbat mest med sidan av kommunens personal.

Varför då?

Relaterat: Fullspäckat kommunfullmäktige tog beslut om 2019

– Mer är automatiserat och det är mindre bilder som tar tid. Förra sidan var krånglig i jämförelse och hade tre spalter som inte gjorde den lika läsbar på mobila enheter.

Annons

Pierre Klasson säger att webbsidan är kommunens huvudkanal för information. Därför är det också viktigt att den är läsbar och bra när allt fler går över till bärbara enheter.

Den nya webbsidan kommer underlätta både arbetet med webben och för de som besöker den, tror man på kommunikationsavdelningen.
Foto: Caj Källmalm

– Sidan måste vara anpassad för det. Vi är väldigt nöjda med att ha fått en fräsch webbplats det är en jättebra bas att jobba vidare ifrån. Men det är ett levande dokument som aldrig blir helt klart och vi är väldigt måna om att få feedback av besökarna.

Den nya webbsidan ger dessutom tillgång till fler nya tjänster om gör kommunen mer tillgänglig, säger Ywonne Gill.

Relaterat: Förändringar i Sockerklaras lekplats kan dröja

– Ledordet har varit service. Sävsjö var först på Höglandet att använda den digitala plattformen SiteVision och nu gör alla det så vi har upphandlat ett avtal tillsammans. Det gemensamma avtalet ger bättre funktionalitet för samma peng. Förutom att sidan har blivit mobilanpassad och tydligare är en bra funktion nu att vi snabbt och enkelt kan lägga ut en varningstext på alla sidor ifall något stort och viktigt händer.

IT