För fyra år sen startade Fancy Alexandersson från Sävsjö en egen PR- och eventbyrå. Hennes första jobb bestod i att lansera ett klädmärke och i dag jobbar hon med allt från lansering till party- och reseplanering och att arrangera fester. En stor del av Fancys kunder är mindre företag som vill ha hjälp med att synas.

— Jag arrangerar events dit gäster och media bjuds in. Då fixar vi allt från inbjudningar till lokal och catering, berättar Fancy.

Med vi syftar hon på sin assistent och ett team som hon ringer in vid behov.

— Men mycket får jag göra själv, man får ha på sig många hattar, säger Fancy.

Hon har också kunder som kontaktar henne när de är på resa.

Annons

— I bland kan de ringa och säga att vi är i den här staden, vart ska vi gå. Och då berättar jag vilka ställen som är bra, antingen via egna erfarenheter eller så kan jag fråga någon i mitt nätverk. Men det är väldigt sällan de vill ha tips om ett ställe som jag inte har varit på, säger Fancy som mer eller mindre bor i sin resväska.

Nätverket är allt

En annan stor del i hennes jobb är att synas på röda mattan och kändistäta fester. Då jobbar hon både med att nätverka och marknadsföra kläder och smycken som hon har på sig.

Att ha ett stort nätverk betyder allt i Fancys bransch och hon tror att man kanske måste ha en viss personlighet för att klara av det.

— Jag följer ofta stora event, det kan gå sex veckor då jag knappt sover något och sen kommer jag hem och kraschar i tre dagar och sover, kollar Netflix och äter glass innan jag kör på igen. Jag blir väldigt lätt uttråkad och söker hela tiden nya utmaningar.

Hennes stora vision är att bygga ett partyimperium där hon ska erbjuda partyplaneringsservice och partyprodukter.

— Jag söker investerare, men det är inte så lätt att få det att hända snabbt. Även om man har investerare kan det ta ett par år innan det är igång, säger Fancy.