2014 gjorde Albin Wärnelöv debut på den svenska racingscenen i Clio Cup. Därefter har utvecklingen gått snabbt för Tranåskillen – fruktansvärt snabbt.

Albin Wärnelöv

Ålder: 28 år.

Bor: Malmö (Kommer ursprungligen från Tranås)

Favoritbana: "Anderstorp. Jag har t..

Albin Wärnelöv

Ålder: 28 år.

Bor: Malmö (Kommer ursprungligen från Tranås)

Favoritbana: "Anderstorp. Jag har tagit många pallplaceringar där. Mantorp är också en favorit men jag har åkt så många varv där att jag börjar tröttna".

Bil: Volkswagen Golf

Från att ha noll erfarenhet av racing för drygt tre år sedan står han till helgen redo att köra sitt första STCC–lopp någonsin.

Snacka om kometkarriär.

– Jag har haft bra förberedelser och är väldigt trygg med bilen. Jag känner mig mest taggad på att komma ut och köra nu. Det ska bli jättespännande att möta konkurrenterna i skarpt läge, säger Wärnelöv inför premiärhelgen.

Crosskille från början

Motorintresset var en stor del av Albin Wärnelövs liv under uppväxten hemma i Tranås. Att det skulle resultera i något så stort som STCC var dock aldrig drömmen eller planen.

Albin flyttade tidigt till Malmö för att driva en egen reklambyrå. Det gick många år utan att Tranåskillen sysslade med någon motorsport överhuvudtaget.

– Jag och brorsan körde motocross när vi var yngre. Jag körde tills jag var runt 15 år och han höll på några år längre tills han var lite över 20. Sen när jag också var runt 20 år så började vi prata om att det vore kul att göra något tillsammans igen, förklarar Albin och fortsätter:

STCC

Mycket är nytt när STCC-säsongen 2017 drar igång på lördag. TCR-reglementet gör entré i sv..

STCC

Mycket är nytt när STCC-säsongen 2017 drar igång på lördag. TCR-reglementet gör entré i svensk racings kungaklass.

Totalt är 24 förare från 15 team anmälda till mästerskapet.

Bilarna är racinganpassade, framhjulsdrivna standardbilar med turboförsedda motorer som utvecklar ca 330 hästkrafter.

– Vi träffades inte så mycket då men vi tyckte det hade varit kul att göra något ihop igen, jag brorsan och pappa.

Halkade in på Clio Cup

Tanken från början vara att börja åka långlopp tillsammans. Men som av en slump halkade familjetrion in på Clio Cup istället.

– Vi kom in lite på ett bananskal egentligen. Vi blev inbjudna till STCC på Mantorp Park och när vi satt där och tittade så var ju Clio Cup där och åkte också. Då hade vi ingen tanke på att börja med Clio, men sen när vi kom hem började vi prata lite om det på kvällen, säger Wärnelöv och fortsätter:

– Brorsan sa att det här kan vi ju börja åka, och pappa började genast googla runt. Sen blev det så att vi åkte och testade och efter det så var det kört. På våren där skulle jag köra racerbil utan någon som helst erfarenhet.

Snabb succé

Annons

Att Wärnelöv var nybörjare var dock svårt att tro.

Efter debutåret 2014 blev Albin snabbt en ständig gäst på pallen. Under 2015 och 2016 tog han fortsatta kliv i sin utveckling mot toppen av mästerskapet.

Varför tror du att det gick så bra direkt?

– Jag är väldigt konsekvent och fokuserad när jag kör. Gör jag något fel så ser jag till att lära mig av det. Jag är nog den största kritikern till mig själv och jag tror att det krävs för att utvecklas. Sen har jag en stark tävlingsskalle men är ändå bra på att behålla lugnet.

I höstas togs beslutet att det skulle bli en satsning på STCC istället.

Kunde du drömma om det här för tre år sedan?

– Nej verkligen inte. Och det var nog aldrig ambitionen heller. Men sen nu när STCC bytte reglemente till TCR och gick från bakhjulsdrivet till framhjulsdrivet så passade det mig. Det är som att köra en Clio på anabola nu, skrattar Wärnelöv.

Albin Wärnelöv tävlar för familjeteamet Experion Racing Team. Satsningen på STCC kommer att ske i samarbetet med Lestrup Racing Team.

Vad är den största skillnaden jämfört med Clio Cup?

– Dels är det mycket mer kraft i bilen och det finns mycket mer inställningsmöjligheter. Sen är det mycket mer kommunikation i och med att man har ett helt team omkring sig.

I det teamet ingår pappa Johnny och brorsan Johan. Deras roll i det hela är minst lika viktig som Albins bakom ratten.

– Johan och farsan tycker det är jätteroligt att vi gör det här ihop. I och med att de skruvar på bilen är de med i framgången också. Här är det verkligen så att det kan skruva till de där tiondelarna som behövs för att ta ut det sista av bilen.

Officiella test

Förra veckan kördes de officiella testen inför premiären på Ring Knutstorp. Tidsmässigt höll 28–årige Wärnelöv jämna steg med toppnamnen.

– Det skiljde endast en sekund mellan de 14 främsta förarna. Och att vara inom en sekund till första bilen med allas erfarenhet kontra min egen erfarenhet så måste jag vara väldigt nöjd, säger han.

Premiärvecka nu då, har du förstått att det här verkligen händer eller känns det lite overkligt?

– När man kollade resultatlistan på livetimern under testdagarna och såg att man låg lite före eller precis efter vissa rutinerade namn, då kändes det lite konstigt. Då fick rös jag till lite faktiskt. Det var en häftig upplevelse.

Hur kommer du känna dig på lördag tror du?

Jag kommer nog känna mig ganska lugn. I och med att vi har tränat så mycket som vi har gjort så har jag släppt nervositeten. Jag känner mig bara fokuserad på uppgiften.