Överenskommelsen gick ut på att partierna inte skulle affischera på kommunal mark, och därmed dominera och skräpa ner stadsmiljön.

Det hela ledde till ett ramaskri, och rikstäckande medier gjorde sig lustiga över demokratifientliga Sävsjö. Växjös kommunalråd Bo Frank (M) jämförde sin nordliga granne med Nordkorea.

Franks partikollegor i Sävsjö har nu hittat nya vägar att marknadsföra sig. Igår började de stora reklamskyltarna på Jonas Bronck Center att snurra med lokalmoderaternas budskap och bilder.

Annons

Byggnaden är privatägd, och man kan således inte sägas ha brutit mot överenskommelsen.

– Det är inga konstigheter. Ska kommunen lägga sig i vad som står på reklamskyltar, då skulle den vara ute och segla, säger Mats Hermansson (M).

Det var han som började luska i reglerna kring affischering. Men då frågan var ganska sval valde man att inte driva vidare, även om det resulterade i att regeln kom i skrift.

Den nya reklamen kan komma att sticka i ögonen på andra partier, efter sommarens debacle. Men samtidigt måste man ju i mediabruset hitta något sätt att profilera sig säger Hermansson.

Kommunalråd Stefan Gustafsson (KD) tycker heller inte att det är något problem. Reklamen skräpar inte ner eller stör de stadsparkmiljöer man velat värna.

Han tycker för övrigt att mediacirkusen kring affischerna i somras var betydligt överdriven. Missförstått och utnyttjat på grund av nyhetstorkan.

– Det fick ju proportioner som saknade alla gränser!