Det säger Ragnvald Jönsson, Nässjö, med anledning av att ett företag döms att betala fyra miljoner kronor i en "marknadsstörningsavgift".

Domen kom i förra veckan och gäller möbelföretaget Trademax, TM Helsingborg AB, som har dömts av Patent- och marknadsdomstolen att betala en marknadsstörningsavgift på fyra miljoner kronor. Företaget, som säljer möbler på nätet, har bland annat använt sig av rekommenderade priser som inte används av något företag i branschen.

Domstolen förbjuder möbelföretaget att använda marknadsföringsmetoder där bland annat "påhittade rekommenderade priser får företagets priser att se mycket förmånligare ut än vad de är".

Domstolen förbjuder också företaget att tala om utförsäljning om det inte är en riktig utförsäljning med väsentligt lägre priser. Dessutom får Trademax inte låtsas ha tidsbegränsade erbjudanden om det inte är en riktig, tidsbegränsad, rea.

De tre förbudspunkterna är förknippade med ett vite på sammanlagt tre miljoner kronor om de inte efterlevs.

"Jag kan den här branschen"

Ragnvald Jönsson har varit möbelhandlare i många år. Under åren med företaget Möbelman hade Ragnvald Jönsson 40-talet anställda i tillverkning av möbler.

Innan han startade eget med Möbelman var han anställd som marknadschef i 19 år på dåvarande Nesto i Nässjö.

– Så om inte jag kan den här branschen, så vore det skit, tycker Jönsson som läser och följer med mycket av händelserna inom möbelbranschen.

Annons

– Numera är det en av mina söner som driver mitt tidigare företag, säger Ragnvald Jönsson.

"Borde vara som i Norge"

Anledningen till att Ragnvald intresserat sig för domen är att han, som han säger, i samarbete med möbelhandlare i Stockholm länge försökt uppmärksamma branschen och myndigheter på osund marknadsföring.

– Jag försöker hålla koll på branschen och reagerar på oärlighet. Det förekommer mycket lögner i försäljningsknepen och det gäller inte bara möbelbranschen, tycker han. Jag har stött på Konsumentverket i det här ärendet, som nu slutat med en dom i Patent- och marknadsdomstolen.

Ragnvald tycker det är alldeles för vanligt att handlare höjer upp priser högt för att sedan sälja "till halva priset".

– I många fall har en kund aldrig betalat det högre priset. Nej, det skulle vara som i Norge, där måste ett företag ha sålt minst fem varor till det  högre priset innan en butik får sälja ut "till halva priset".

Brukar stöta på Konsumentverket

Bäst koll har han förstås på möbelbranschen.

– Jag såg en kedja sälja ut en möbel eller produkt för 12 000 kronor och uppgav att den kostat 24 000 kronor innan. Jag som säljer samma vara vet vad den kostar i inköp, säger Ragnvald, som uppger att det aldrig varit aktuellt att den produkten skulle kosta så mycket som 24 000 kronor.

Han har ofta stött på Konsumentverket om osund konkurrens, men tycker inte alltid att de är på hugget.

– Nej, de är lite slöa emellanåt. Man får ligga på för att det ska hända något. Tyvärr har en av deras bästa jurister slutat också, säger Ragnvald Jönsson.