Anderstorp Racing Club (ARC) har kommit överens med DTM-promotorn ITR om att arrangera en deltävling på Scandinavian Raceway, som på 1970-talet stod värd för sex VM–lopp i formel 1, den 12-14 juni nästa år. Den småländska banan kommer därmed att genomföra såväl sitt som landets första internationella bilracingevenemang sedan FIA World Touring Car Championship (WTCC) gästade anläggningen i juli 2007.

– Vi är otroligt stolta över att få vara med och ta ett mästerskap som DTM till Sverige och den svenska motorpubliken, säger Carry Mårtensson, ordförande Anderstorp Racing Club, i ett pressmeddelande.

– Det här är en fantastisk möjlighet som vi har jobbat hårt i månader för att förverkliga. Vi ser mycket fram emot att, tillsammans med DTM, arrangera årets racinghändelse i Sverige här hos oss på den världsberömda mossen i Anderstorp den 12–14 juni 2020, fortsätter han.

Historisk tävling

DTM, Deutsche Tourenwagen Masters, är ett av världens största mästerskap för touring car-bilar. Serien har sina rötter i Tyskland och är väl förankrad i den tyska motorindustrin, men har på senare år positionerats på en alltmer internationell arena. Förutom deltävlingar i Tyskland har mästerskapet expanderat till länder som Italien, Storbritannien, Belgien och Japan – en expansion som alltså nu fortsätter med en historisk deltävling i Sverige och Anderstorp. Anderstorp blir den fjärde av totalt tio deltävlingar på 2020 års kalender.

Annons

– Jag är väldigt glad och stolt över möjligheten DTM ger Anderstorp och kommunen. Det här ger oss förutsättningar att hamna på världens motorsportkarta igen. Vi kommer samla alla möjliga resurser för att erbjuda ett lyckat evenemang, säger Anton Sjödell (M), 1:e vice ordförande kommunstyrelsen i Gislaveds kommun.

Förre Formel 1-stjärnan Gerhard Berger är i dag chef för DTM-organisationen och ser fram emot besöket i Småland.

– Jag är mycket glad att DTM kommer att tävla i Sverige för första gången, säger Gerhard Berger i samma pressmeddelande.

– Det är ett spännande tillägg till vår kalender och jag är övertygad om att den svenska motorpubliken kommer uppskatta att se de här bilarna på hemmaplan. Jag har också några fina personliga minnen från Anderstorp: jag körde en Schnitzer BMW 635 CSi där på 80-talet. Det är verkligen en fantastisk bana, fortsätter han.

DTM-bossen Gerhard Berger.
Foto: Pressbild

Sedan starten 1984 har DTM utvecklats till en av världens i dag absolut snabbaste och mest konkurrenskraftiga racingserier. Tidigare i år arrangerades mästerskapets 500:e race. Svenske Mattias Ekström tävlade i DTM mellan 2001-2018 och vann titeln två gånger (2004 och 2007). Under 2019 återfinns Audi, BMW och Aston Martin i startfältet, försedda med högteknologiska bilar och turbomatade motorer på över 600 hästkrafter. Tyske Audi-föraren René Rast är klar mästare med en deltävling kvar att köra (på Hockenheim 4–6 oktober).

”Nästan overkligt”

21-årige Joel Eriksson från skånska Tomelilla är för närvarande ensam svensk i DTM och har hittills i år kört hem två pallplatser. Eriksson, som tävlar för BMW, blev under 2018 den näst yngste genom tiderna att vinna ett DTM-race när han var först över mållinjen i italienska Misano.

– Det känns nästan overkligt att DTM kommer till Sverige, säger Joel Eriksson.

– Det är helt fantastiskt. För mig har det alltid varit en dröm att få tävla på hemmaplan inför vänner, fans och familj. Det här är verkligen en stor dag för svensk motorsport. Grattis till Anderstorp och Scandinavian Raceway som har lyckats med något väldigt speciellt, fortsätter Joel Eriksson.