Det sa Alf Wihrén när han gästade Vrigstads hembygdsförening för att tillsammans med sin dotter Pernilla, vd i företaget sedan 2018, berätta om Ostkaksbageriets historia.

Pernilla Wihrén, ny vd, och Alf Wihrén berättade Ostkaksbageriets historia. Många Vrigstadsbor var nyfikna på företaget och var på plats i församlingshemmet.
Foto: Lars Bernfalk

Året var 1980 och Alf Wihrén med en bakgrund främst i byggbranschen, bytte karriär och hammaren byttes ut mot ostkakssleven.

Alfs svärfar Lennart Rolf drev då bolaget Smålandsost efter att ha köpt mejeriet i Vrigstad när Arla valde att lägga ner.

Alf Wihrén bildade senare Ostkaksbageriet i Vrigstad tillsammans med sin svåger Ingemar Rolf:

– Det har varit en tuff resa. Jag hamnade ju mitt i smeten, säger Alf Wihrén.

– Det som har varit svårast är alla regler inom livsmedelsbranschen och EU-direktiv.

Räntechocken

Ostkaksbageriet behövde större lokaler och Alf Wihrén ritade och 1983 var bygget klart:

– Men jag hade ju inga pengar och vi fick låna. 1984 kom räntechocken och då var företaget illa ute eftersom aktiekapitalet var förbrukat. Det var bara att kavla upp ärmarna och jobba lite mer, berättar Alf.

Och hårt jobb lönade sig. Redan 1985 gick företaget med vinst.

Bussresorna

– Vi inledde ett samarbete med Vrigstad Värdshus och Kristallhyttan och tog emot bussresor. Vi kunde ha upp emot 200-300 bussar på besök under sommaren, säger Alf Wihrén.

Ostkaksbageriet uppmärksammades senare av livsmedelsjätten Ekströms:

– Det var ett bevis på att vi var duktiga. Men vi har alltid valt att ha många små kunder.

Annons

Nu för tiden har alla Ica- och Coopbutiker i Sverige möjlighet att ta hem ostkakan från Vrigstad i sitt sortiment.

Förra året valde Alf Wihrén att stiga åt sidan. Hans dotter Pernilla Wihrén är nu tredje generationen som leder familjeföretaget:

Företaget har fortsatt utvecklats och 2014 utökades lokalerna med 300 kvadratmeter.

– Under en normalvecka producerar vi fem ton ostkaka, vid juletid ofta det dubbla, säger Pernilla Wihrén.

Äkta småländsk ostkaka

Med cirka 90 procent svenska råvaror och ett hederligt gammalt recept på ostkaka så går företaget bra.

– Just nu så återhämtar vi oss. December är ju vår mest intensiva månad. Då jobbar vi dygnet runt, säger Pernilla Wihrén.

Framtiden då, kan man få ungdomen att tycka om och köpa ostkaka?

– Vi är med vid olika idrottssammanhang och andra event med ungdomar för att lära den yngre generationen äta ostkaka, berättar Pernilla Wihrén.

– Och ostkaka är bästa uppladdningen om du ska köra ett Vasalopp eller springa maraton, avslutar Alf Wihrén.