Rullar däcken i rätt riktning? Är hjulen korrekt balanserade? Sitter rätt hjulmuttrar på bilen så att de inte riskerar att de lossnar? Frågorna är många. Adam Carlsson på Ängs Däck har erfarenhet och kunskap för att du ska känna dig trygg.

-Vi fokuserar enbart på däck och fälg 12 månader om året. Därför känner vi oss trygga med att kunna erbjuda dig vår expertis, säger Adam som gärna delar med sig av svaren på de vanligaste frågorna.
Då är det dags
Från den 1 december till 31 mars måste man ha vinterdäck vid vinterväglag och det avgör polisen på plats. Dubbdäck är tillåtet att användas 1 oktober till 15 april. Man får använda dubbdäck även annan tid om det är eller befaras att bli vinterväglag.
–Det bästa är att använda sunt förnuft framför datumgränser. Är det så att man ska på en långresa dit det är vinterväglag så är det bättre vinterhjulen sitter kvar på bilen än att skifta till sommardäck, säger han.

Sommardäck det enda alternativet för en säker bil
Gummiblandningen i ett däck är anpassat för den temperatur som däcket ska användas i. Ett dubbfritt vinterdäck (s.k.”åretruntdäck”) som är framställt för en vinter i centraleuropa. Bromssträckan blir ungefär 40 procent längre med dubbfria vinterdäck på än för sommardäck på sommarväglag.
–En undersökning av Michelin visade att cirka fem procent av bilarna i Sverige kör med på vinterdäck på sommaren. De är i sin tur inblandade i cirka tio procent av dödsolyckorna under samma period. De utgör således en rejäl trafikfara vilket kanske inte alla känner till, säger Adam Carlsson.
Våren är snart på gång och är det hög tid att skifta till sommardäck. Ett tips är att vara ute i god tid och boka upp dig redan nu innan högsäsongen på däckverkstaden startar.

Adams bästa tips inför våren:
Lufttryck – tänk på miljön och plånboken! Med ett högre däcktryck rullar däcken lättare vilket gör att de håller längre och drar mindre bränsle. Ett riktvärde är att ha ungefär 15-20% högre tryck än vad som står i instruktionsboken. För ett standarddäck som 205/55R16 rekommenderar vi 2,6 bars tryck. Du kan öka eller minska 0,1 bar beroende på fälgstorlek du har, 2,7 bar för 17” och 2,8 bar för 18” och så vidare.
Bästa däcken bak för stabilitet – Bästa däcken bak om du är ute efter maximal stabilitet. Har du antisladdsystem kan du sätta bästa däcken fram om det inte är jättestor skillnad. Då får du bästa broms-, våt- och slaskegenskaper och antisladdsystemet får ta hand om den sämre sidstabiliteten.
Förvaras mörkt och kallt – Gummit mår bäst av att förvaras utan påverkan av solljus och svalt för att inte åldras. Att ha hjulen på däckhotell är en bra investering! Att ha dem i ett varmt garage eller i en container på sommaren när solen ligger på är en dålig idé.
Mönsterdjup – För ett bra och trafiksäkert grepp på våt asfalt rekommenderar vi att byta däck när sommardäcken når 3mm. Laglig gräns är 1,6mm. Ett nytt däck har ett mönsterdjup på ca 8mm.
Efterdra hjulen på bilen – Efter skiftning av hjul på sin bil bör man efterdra sina hjul efter 10-20 mil då risken finns att bilens hjulmuttrar/bultar dras upp. Många tänker att det är bäst att man drar åt med all kraft men här är lagom bäst.