Annons
Vidare till smalandsdagblad.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

De vill ha fler besökare: "Sammanföra det bästa av två världar"

Nu ska turismföretag och boendeanläggningar inventeras för att ge en bild av hur det ser ut i Eksjö kommun. Målgrupperna som besöker Eksjö och Mariannelund skiljer sig åt. – Nu ska vi sammanföra det bästa av två världar, säger Marie Brask, näringslivschef och vd för Eksjö.nu.

Ett nytt samarbete har inletts mellan Emilkraften och Eksjö kommun. Robert Glader, verksamhetsledare på Emilkraften, har fått i uppdrag att arbeta med destinationsfrågor.

– Vi måste samordna oss på alla håll och kanter. Neddragningar gör att vi inte är så många som kan arbeta med allting längre. På det här viset har näringslivsavdelningen ingått i ett samarbete med Emilkraften för att nyttja Roberts kompetens när det gäller besöksnäringen, säger Marie Brask, näringslivschef och vd för Eksjö.nu.

"Börja från grunden"

Robert Glader, som sedan 2011 arbetat på Emilkraften, ska bland annat arbeta med marknadsföring. Emilkraften är en ekonomisk förening där Eksjö kommun är största finansiär.

– Emilkraften har tre verksamhetsområden. Det är besöksnäringen och landsbygdsutvecklingen som går lite hand i hand. Sen är det också medborgarservice, som vi fortfarande har kvar, berättar han.

Först och främst ska en inventering göras för att se vilka turismföretag och boendealternativ som finns inom kommunen.

– Vi måste börja från grunden. Vi har inte riktigt grepp hur det ser ut runt om i kommunen, säger Marie Brask.

Inventeringen ska sammanställas under hösten. En utmaning som Robert Glader ser är att det finns för få boendeanläggningar i den östra kommundelen. Han menar att det finns en kundgrupp som vill bo mer bekvämt och ha allt serverat.

– Inne i stan finns det, men på vägen mellan Vimmerby och Eksjö finns det egentligen inga större anläggningar, säger han.

Olika målgrupper

Frågeställningar som dyker upp är hur besökare ska nås. Ska det vara via en broschyr, turistbyrå eller annonsering på olika plattformar?

– Vi ska jobba mycket med hur vi når framtidens besökare. Eksjö är kanske en sådan typisk stad där man behöver ha kvar någon form av manuell service. Det är många människor i den åldern som åker just till Eksjö stad, säger Robert Glader.

Marie Brask säger att Eksjö och Mariannelund skiljer sig åt ganska mycket. Både i vilka turister som lockas och i hur utbudet ser ut.

– Vi har nästan två produktionsområden. I den östra delen är det mycket Astrid Lindgren. I den västra är det mycket trästad. Nu ska vi sammanföra det bästa av två världar, i stället för att vi ska arbeta på två ställen, säger hon.

Områdena lockar skilda målgrupper menar Robert. Generellt är det mer barnfamiljer i östra delen och Eksjö har en äldre målgrupp.

– Jag ser en möjlighet där också. Vi ser fler mor- och farföräldrar som börjar semestra med sina barnbarn. Filmbyn Småland är till exempel lika intressant för en 68-åring som för en 8-åring, även om det inte är huvudmålgruppen, säger han.