Annons
Vidare till smalandsdagblad.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Femte gången gillt för Propulsion i Elitloppet?

Ska det bli femte gången gillt för Propulsion i Elitloppet? Daniel Redéns 31-faldige miljonär startar som favorit till slutsegern i svensk travsports mest klassiska lopp trots ett mardrömslikt utgångsläge.

Amerikanskfödde Propulsion har haft en närmast osannolikt framgångsrik karriär sedan han anslöt till Daniel Redéns stall som fyraåring. Propulsion var på intet vis omeriterad, men långt ifrån en färdig elithäst som inte ens hade nått upp i sin första intjänade miljon.

Sedan dess har det hänt saker. Propulsion har gjort 56 starter på europeisk mark, vunnit 30 av dessa och tjänat in 31,2 miljoner.

År 2017 vann han Hugo Åbergs Memorial på kilometertiden 1.08,1, den snabbaste tidsnotering som någonsin uppmäts i Europa.

Fyra i fjol

I Elitloppet har dock inte Daniel Redéns häst lyckats gå hela vägen. Vid första försöket 2016 resulterade det i en fjärdeplacering, därefter följde två andraplaceringar innan han åter var fyra i fjolårets upplaga.

Huruvida Propulsion över huvud taget skulle starta i årets Elitlopp var länge ett stort frågetecken. Efter att hästen gått lottlös i Prix d’Amerique den sista söndagen i januari har han inte tävlat alls, men i lördags offentliggjordes att hästen var redo efter positiva träningsrapporter.

– Det sista träningsjobbet i torsdags var faktiskt helt avgörande. Då bestämde jag mig för att köra på en lättare bana och se om han hade någon snabbhet i benen och det var som att släppa lös en gummisnodd, säger Daniel Redén till SVT Sport.

Svårt men inte omöjligt

Propulsion var en de två seedade hästarna vid söndagens spårlottning. Precis som den andre, Earl Simon, drog han nitlotten och hamnade på spår åtta i sitt heat. Under 2010-talet har det körts 18 försöksheat i Elitloppet, men i dessa är det blott en vinnare som startat från spår åtta.

Nu handlar dock Elitloppet främst om att vinna finalen och det kan man lyckas med trots ett dåligt spår i försöksheatet.

Fjolårsvinnaren Dijon startade från spår åtta (trea i försöksheatet) liksom 2010 års vinnare Iceland (trea i försöksheatet) på vägen fram till final.

Lyckas Propulsion vinna Elitloppet blir det även tränare Daniel Redéns första seger i Elitloppet.

Däremot har körande Örjan Kihlström tre triumfer i Elitloppet sedan tidigare och har varit finalist i sju av de tio senaste upplagorna.

Emil Persson/TT