ICA-handlare Greger Carlpihl säger att tjänsten är i gång. Genom att ladda ned appen i sin mobiltelefon via App Store får man tillgång till ett basutbud av varor som man kan beställa och betala med swish.

– Kunden väljer själv om man vill hämta matkassen på baksidan av affären eller få varorna hemkörda med Nässjö taxi, säger han.

Konceptet finns redan i större städer och lanseras nu i Nässjö.

– Jag har manuellt lagt in 1 600 varor den här veckan och ska komplettera med ytterligare 500.

Plockavgiften bjuder affären på under april och maj månader. Väljer man hemkörning med Nässjö taxi kostar det 80 kronor.

– Trafiken går inte riktigt till alla hushåll, vi erbjuder det här i ett antal postnummer, säger Greger Carlpihl.

Volontärer

Även Willys, Lidl och Coop gör en insats för att underlätta hemkörning av matvaror till personer som befinner sig i riskgrupper.

– Vi stöttar God hjälp och räknar med att komma igång i början av nästa vecka, förklarar Andreas Gustafsson, butikschef på Coop.

Hjälper till med hemkörning av varor.

Foto PONTUS LUNDAHL / TT

Den idén kopplar samman volontärer med personer som behöver hemhandlat. På hemsidan godhjalp.se registrerar sig den personen som vill ha hjälpen och lämnar en lista på mat- och apoteksvaror som ska köpas.

Ska identifiera sig

På samma sida registrerar sig volontären som godkänner regler och identifierar sig med BankID.

– Vi tyckte det kändes seriöst att man vet vilka som hjälper till och handlar, säger Andreas Gustafsson.

Volontären ser inköpslistor som finns i närheten och väljer sitt uppdrag från hemsidan. Hemmahjälten, kallas den som får hjälpen, och via mejl utbyts kontaktuppgifter med volontären.

Volontären kontaktar hemmahjälten för leveransadress, gör inköpet och levererar varorna, samt får betalt för utlägget mot uppvisande av kvitto. Det sker med swish.