– Det är ingen som är immun mot oro och rädsla, konstaterar Simon Ek.

Han och de tre anställda har märkt av att det blivit luckor mellan uppdragen sedan coronaviruset blivit allt mer påtagligt. Under ett samtal i förra veckan kom de på att vända det till något positivt. Frisk personal, transportfordon och tiden finns för att hjälpa. De erbjuder därför att utan kostnad köra ut varor från butik till kund.

Bullar och erbjudande om hjälp

I fredags ordnade Simon Ek med informationslappar och köpte in konditoribakade bullar.

– Sedan gick jag runt till de 20 närmaste butikerna jag kunde komma på.

Reaktionerna varierade från chock till glädje.

– Men bara glada reaktioner.

Eftersom Simon Ek hade egen butik tills för tre år sedan känner han lite extra för dem som fortfarande finns kvar i samhället.

Stöttar varandra

Butikerna har nu möjlighet att marknadsföra sina varor på olika sätt och ta betalt direkt av kunden. Simon Ek och hans personal står för hemkörningen. Då erbjudandet är nytt har de fortfarande inte fått något uppdrag, men det är kanske inte det viktigaste.

– Det är viktigaste är att visa att vi inte är ensamma. Vi står tillsammans helt enkelt, säger Simon Ek.

Hoppas på omtänksamhet över tid

Han ser solidaritet och fantastiska initiativ på många håll, ser hur människor lyfter och hjälper varandra.

– Jag hoppas att det här inte ska stanna vid en sketen influensa. Jag hoppas att den här omtänksamheten ska fortsätta.

Han är självkritisk till att han inte kommit på idén med utkörning tidigare.

– Tänk att det skulle behöva inträffa en influensa för att jag skulle hjälpa mina gamla kollegor.