Annons
Vidare till smalandsdagblad.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

TV: Nu ska kaosrondellen vid sjukhuset byggas om: ”Funkar inte”

Minirondellen i anslutning till Höglandssjukhuset har väckt uppseende och skapat förvirring. Nu kan tidningen berätta att en totalförändring väntar för den kritiserade trafiklösningen.
– Det är ingen bra lösning som det är nu. Det funkar inte, säger Kent Nilsson vid gatuavdelningen på Eksjö energi.

Som vi tidigare berättat har den lilla rondellen på Tallvägen skapat stor förvirring bland Höglandssjukhusets besökare. I en drönarfilm som tidningen gjorde i slutet av förra året framgår det tydligt att trafiklösningen tolkas på väldigt olika sätt.

Ändå tyckte Eksjö kommuns dåvarande trafikingenjör Jens Björklund att rondellen fyllde sitt syfte med att dämpa trafikhastigheten på platsen.

– Nu är det inte jag som utformat rondellen men jag kan ändå se att man har lyckats väldigt bra med det man ville åstadkomma, sade han till tidningen då.

Men nu är planen ändå att bygga om rondellen. Just nu pågår ett omfattande vägarbete på Tallvägen, som beräknas pågå hela hösten. Därefter är tanken att även göra om hela korsningen där minirondellen nu ligger.

– Vi vill att det ska mer tydligt hur man ska ta sig över den här vägen. Nu korsar man den hejvilt, Mikael Wärnbring, samhällsbyggnadschef i Eksjö kommun.

Den som projektleder arbetet på Tallvägen är Kent Nilsson på Eksjö energi, i nära samarbete med Regionfastigheter. Exakt när ombyggnationen av rondellen kan påbörjas är inte helt klart i nuläget.

– Själva rondellen gör vi inget med i år. Jag skulle tippa på att vi drar igång till våren, säger han.

Planen för den nya trafiklösningen är att göra vägen in mot parkeringen enkelriktad. Dessutom ska beläggningen göras om till en yta med storgatsten som en hastighetsdämpande åtgärd. En ny cykelväg är också tänkt att byggas i anslutning till korsningen.

Kent Nilsson anser att det är nödvändigt med en förändring av den ifrågasatta trafiklösningen.

– Det är ingen bra lösning som det är nu. Det funkar inte.